Gitte Juul Arkitekter
Spillet om Stejlepladskvarteret
50.000 kr.
Visionen for Spillet om Stejlepladskvarteret er at skabe en platform, hvor arkitektstuderende kan diskutere og ændre spillereglerne for byggeri. Formålet er at prioritere klima, biodiversitet, fællesskab og demokrati over økonomi. Platformen er udformet som et analogt brætspil, der kan spilles af både fagfolk og lægfolk.
Byggebranchen opererer i dag ud fra en markedslogik, hvor profit er det primære mål, men dette er ikke bæredygtigt. Byggeriet står for ca. 40% af verdens CO2-udledning og lægger stort pres på naturen og biodiversiteten. Spillet sigter mod at adressere problematikkerne omkring menneskets udnyttelse af jorden, boligbyggeriets markedslogik og demokratiets svækkelse. Det inviterer til en mangfoldig dialog om byggeriets fremtidige omstilling, væk fra en konkurrencedrevet tilgang.
Fokus på FN’s verdensmål
Spillet adresserer flere af FN’s verdensmål, især mål 11 (bæredygtige byer og lokalsamfund), mål 12 (ansvarligt forbrug og produktion), mål 13 (klimaindsats) og mål 15 (livet på land). Bag spillet ligger en langvarig indsats, først startet af Gitte Juul med projektet Blok 1: Bosætning på Det Kongelige Akademi i København. Siden Stejlepladsen i Københavns Sydhavn blev affredet i 2019 for at finansiere Metroen med opførelse af 900 boliger, har projektet udfoldet sig gennem årlige dialoger mellem studerende, lokalområdet og forskellige aktører.
Historisk baggrund og processer
I 2019 dokumenterede 150 1. års studerende lokalmiljøet omkring Bådehavnsgade med detaljerige tegninger, der synliggjorde de værdier, som ofte overses i konventionel byplanlægning. I 2020, da en lokalplan for Stejlepladsen blev sendt i offentlig høring, reagerede 140 studerende ved at indsamle sociale og politiske reaktioner og formulere høringssvar i samarbejde med lokale aktører. I 2021, efter vedtagelsen af lokalplanen, skabte 130 studerende en kontrafaktisk lokalplandialog som reaktion på den konfliktfyldte proces og som en alternativ fremgangsmåde baseret på samtaler med mange interessenter. I 2022 blev området forberedt til byggeri, og studerende analyserede og diskuterede gængse byggemodningsmetoder. I 2023 fokuserede projektet på, hvordan lokalmiljøet kunne videreudvikle sammenhold og åbne mødestedet Fiskerhavnen parallelt med byudviklingen.
Spillets indhold og temaer
Spillet om Stejlepladskvarteret vil videreudvikle visuelle fortællinger, der sammenstiller handling, oplysning og kritik af nutidens byudvikling. Det skal diskutere, hvordan samspillet mellem politik, planlægning, borgerinddragelse og folkelig protest kan forme fremtidig planlægning. Spillet vil omfatte nye spilleregler, som grupper af studerende kan videreudvikle og visualisere, opdelt i temaer som udviklingstempo, borgerinddragelse, brug af biogene materialer, biodiversitet, retten til jord, balance mellem bolig og produktion, samt demokratiske og kommercielle aspekter.
Projektets værdi og potentiale
Spillet skal gøre arkitektstuderende og byggebranchen opmærksomme på nødvendigheden af at holde sig inden for planetens grænser, inddrage sociale aspekter og bevæge sig væk fra profitdrevet byggeri. Ejendomsselskabet Stejlepladsen P/S planlægger at have færdigbebygget kvarteret i 2028, og spillet vil følge denne udvikling. Selvom spillet tager udgangspunkt i Stejlepladsen, vil det belyse generelle problematikker inden for byudvikling, der kan anvendes andre steder.
Projektets motivation, aktiviteter og unikke karakter
Motivationen bag projektet er at skabe en diskussionsplatform, hvor arkitektstuderende kan udforske deres rolle i omstillingen af byggebranchen. Projektet sigter mod at løse problemer som klima- og biodiversitetskrisen og styrke demokratiet gennem samarbejde mellem arkitekter og borgere. For at skabe værdi kræves omhyggeligt forarbejde, workshops og involvering af specialister inden for forskellige områder. Projektet skiller sig ud ved sin tilgang til at bruge et brætspil som en metode til at diskutere byggeri og samfundstransformation.
Proces og effekt
Projektet er i sin planlægningsfase, men baseret på fem års forudgående arbejde, er det realistisk at gennemføre inden for fire måneder. Spillet vil kunne evalueres og videreudvikles af nye generationer af studerende, og det sigter mod at udfordre den politiske fantasi og inkorporere kritik for at forme fremtidens samfund og natursyn.
Kort om Gitte Juul
Gitte Juuls praksis og undervisning arbejder i krydsfeltet mellem arkitektur og kunstneriske greb i det offentlige rum og har siden 2000 arbejdet på at åbne diskussionen om relationen mellem dem, der bygger og dem, der bor; menneskelige såvel som ikke-menneskelige arter. Fokus er på levevilkår,
muligheder og begrænsninger for selvorganisering og kreative udfoldelse i relation til bosætning og natur.